Reviewrichtlijnen & Redactiebeleid

Waarom zou je je ervaringen delen?

DUWO en Tevreden.nl horen graag je mening. In een review over DUWO kun je je mening over DUWO opschrijven en je positieve én negatieve ervaringen delen. De vragenlijst geeft je de mogelijkheid een review te schrijven.

Tips om goede reviews te schrijven

Reviews zijn er in alle vormen en maten. De volgende tips helpen je op weg.

1 Wees informatief en inzichtelijk

Zorg dat je review relevant en specifiek is en dat je erin beschrijft wat je hebt ervaren. Vertel daarbij waarom je dit wel of niet goed vond. Geef aan wat deze ervaring speciaal maakt.

2 Wees oprecht

Mensen lezen reviews om meer informatie te krijgen over echte ervaringen van echte mensen, dus wees oprecht. Beperk je reviews tot jouw eigen, directe ervaringen. Probeer je ervaring zo nauwkeurig mogelijk te beschrijven, inclusief positieve en negatieve aspecten.

3 Toon respect

We verwachten niet dat elke interactie perfect is. Soms zul je negatieve feedback willen delen. Mocht je gefrustreerd zijn, probeer je kritiek dan opbouwend te verwoorden. De organisatie kan dan de feedback gebruiken om te verbeteren.

4 Schrijf een stijlvolle review

Mensen besteden meer aandacht aan wat je zegt wanneer je aandacht aan je review besteedt. Houd het leesbaar. Vermijd het gebruik van veel hoofdletters en interpunctietekens. Correct taalgebruik: controleer je spelling en gebruik geen scheldwoorden.

Zijn er reviews die we niet plaatsen?

We willen dat mensen beoordelingen, reviews en aanbevelingen kunnen vinden die relevant, nuttig en betrouwbaar zijn. Tevreden.nl heeft een redactie die afzonderlijke reviews kan blokkeren wanneer deze een van de volgende dingen bevatten:

1 Ongepaste of onwettige inhoud

We willen een verzorgde gebruikerservaring bieden aan alle gebruikers. We kunnen reviews blokkeren die onwettige inhoud of een link naar dergelijke inhoud bevatten, of inhoud die het beleid van Tevreden.nl schendt. We kunnen ook reviews blokkeren die plagiaat bevatten of zijn gekopieerd van andere sites.

2 Niet-relevante reviews

Een review moet je persoonlijke ervaring met de organisatie beschrijven. Plaats geen reviews op basis van de ervaringen van anderen, of die niet gaan over de organisatie. Je mag reviews niet gebruiken voor persoonlijke aanvallen, tirades of hetzes. Gebruik reviews ook niet om onjuiste informatie over de organisatie te melden.

3 Belangenverstrengeling

Reviews zijn alleen waardevol wanneer ze eerlijk en onpartijdig zijn. Zelfs wanneer een review goed bedoeld is, kan belangenverstrengeling leiden tot verminderde betrouwbaarheid van een review. Het is bijvoorbeeld niet toegestaan om geld of goederen aan te bieden of te accepteren voor het schrijven van positieve reviews of negatieve reviews over een concurrent. Plaats ook geen reviews namens anderen en wees eerlijk over je identiteit of band met de organisatie.

4 Herleidbare gegevens

Reviews die persoonlijke informatie bevatten zoals namen, e-mailadressen en telefoonnummers zullen wij niet publiceren. Ook beschrijvingen die te herleiden zijn naar een persoon, zoals de CEO, de blonde receptioniste, etc., zullen niet geplaatst worden. Tevreden.nl markeert alle reviews die niet aan bovenstaande criteria voldoen en zal deze niet plaatsen.

Kan DUWO een review laten verwijderen?


DUWO kan een review markeren en als ongepast melden bij Tevreden.nl. Vervolgens zal Tevreden.nl controleren of de review deze richtlijnen schendt.

Zowel DUWO en Tevreden.nl willen reviews gebruiken als transparante manier waarop klanten hun positieve en negatieve meningen kunnen delen. Tevreden.nl bemiddelt niet in geschillen, volgt uitsluitend en alleen deze richtlijnen en laat de review meestal online staan.

Een negatieve review kan frustrerend zijn, maar DUWO laat zich hierdoor niet ontmoedigen. In overleg met de klant een oplossing zoeken, maakt dat een negatieve ervaring een positieve kan worden. En dat is precies, waarom Tevreden.nl professioneel doorlopend tevredenheidsonderzoek combineert met reviews en ratings. Betrouwbare, informatieve, objectieve en representatieve klantervaringen om keuzes te kunnen maken en dienstverlening te verbeteren.

Als DUWO een negatieve review krijgt, zal Tevreden.nl DUWO juist aanmoedigen in overleg met de klant te treden. We weten dat een negatieve review frustrerend kan zijn, maar DUWO wordt hierdoor niet ontmoedigd. Juist het in overleg treden met de klant om samen een oplossing te zoeken maakt dat een negatieve ervaring vaak juist in een positieve kan worden omgebogen. En dat is nou precies, waarom Tevreden.nl professioneel doorlopend tevredenheidsonderzoek combineert met reviews en ratings. Betrouwbare, informatieve, objectieve en representatieve klantervaringen om keuzes te kunnen maken en dienstverlening te verbeteren.

Ons beleid

Tevreden.nl markeert en verwijdert alle reviews die niet aan bovenstaande criteria voldoen.

Daarnaast zullen wij geen reviews publiceren die persoonlijke informatie zoals namen, e-mailadressen en telefoonnummers bevatten. Ook beschrijvingen die te herleiden zijn naar een persoon, zoals de CEO, de blonde receptioniste, etc., zullen we niet publiceren.

Omdat we misbruik zo actief mogelijk proberen te bestrijden, kunnen onze algoritmen soms reviews markeren en verwijderen die met correcte intenties zijn geschreven. We beseffen dat dit frustrerend is, maar we verwachten dat iedereen over het algemeen zal profiteren van deze maatregelen, omdat we er hiermee voor zorgen dat de reviews authentiek, relevant en nuttig zijn.